Festival je za svojí polovinou a pořád se máme na co těšit

1V úterý v plném proudu pokračovaly všechny festivalové workshopy. Boris Masník se věnoval především historii filmů a filmových triků. Překvapením pro přítomné bylo, že první filmový trik se objevil ve stejném roce jako vůbec první filmové představení. Rok 1895 byl tedy začátkem i trikové kinematografie. Později Masník studenty seznámil s konkrétními triky a názorně je promítl pomocí kamery a drobných kulis. Po rozsáhlé diskuzi o minulých a dnešních technologiích dospěl k závěru, že ,,perspektivní trik přežil dobu.“

Na workshopu reklamy u Martina Bezoušky se studenti rozdělili do tří týmů. Každý z nich má za úkol přispět k vymýšlení sloganu a reklamy pro Bystřici. První tým nafotil město z nadhledu a fotografie později upravoval. Druhý tým přemýšlel nad vytvořením televizního spotu a úzce spolupracoval se třetím týmem, který skládal reklamní text. Všichni přitom navzájem konzultovali své nápady a navzájem si radili a pomáhali.

16Štáb dokumentaristek pod vedením Jaroslava Kratochvíla a Zdeňka Chaloupky se ráno sešel v naší festivalové kavárně Café In time, kde jeho členky probíraly plán celého dne a posléze se vydaly na natáčení za další aktérkou jejich dokumentu. Odpoledne se pak věnovaly střihu a divákům vzkazují, že se mají na co těšit, tak se necháme překvapit.

Pokračoval také hororový workshop Andyho Fehu, v němž fungují dva štáby. Pracují poctivě, aby odvedly co nejlepší výkon, a proto může být problém je vůbec zastihnout. Většinou se jen tak někde mihnou – nemají času nazbyt. Povedlo se nám ale zjistit informace o programu obou štábů, natěšených na výsledek své práce. První z nich natáčel svůj horor na místním hřbitově. Tento štáb již dotočil poslední scénu a začal se střihem. Druhý štáb se vydal pro materiál na hrad Zubštejn. Filmaři zde točili denní i noční scény, a tak prožili opravdu náročný den. Všichni ale oceňují zkušenosti, které jim Andy předává.

10Workshop tvůrčího psaní Jana Gogoly mladšího se nesl v duchu přemítání nad na první pohled naprosto banálními věcmi, které ovšem ve skutečnosti banální vůbec nejsou. Gogola věnoval každému z účastníků dostatek času na konzultaci jeho literárního díla a na společné zamyšlení se nad obsahem i stylem jeho výtvoru. Každý přitom mohl vznášet připomínky a odkrývat před ostatními vlastní myšlenky. Bylo moc příjemné okusit klidnou a příjemnou atmosféru workshopu, která nutí přemýšlet na plné obrátky.

7Celý večer pak opět patřil festivalovým projekcím. Vážený host START FILMu Jiří Svoboda nejprve uvedl svoje skvělé historické drama Zánik samoty Berhof. Součástí projekce byla i diskuze, v níž se režisér rozpovídal například o spolupráci s herečkou Janou Brejchovou nebo o herecké práci obecně. V Kulturním domě se následně promítal další blok soutěžních studentských filmů a celý večer zakončila projekce cestopisného dokumentu Trabantem do posledního dechu na Masarykově náměstí. Více než polovina festivalu je za námi, ale řada zajímavých překvapení nás stále ještě čeká…

Adéla Šperková, Nikola Tauvinklová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *