Velmi důležité je myslet filmově. Rozhovor s Dušanem Mulíčkem

Kreativní producent České televize Dušan Mulíček se na START FILMu spíš jen mihl. Během jediného dopoledne konzultoval se štáby z workshopů hrané tvorby a dokumentu jejich rozpracované projekty a radil jim, jak by se mohly ještě zdokonalit nebo dál rozvinout. Byl také jedním z porotců soutěže studentských filmů, který rozhodoval o udělení speciální Ceny České televize. Při příležitosti návštěvy START FILMu poskytl Dušan Mulíček festivalové redakci rozhovor, v němž více přiblížil svou zajímavou profesi nebo prozradil, jak se dostat k práci v České televizi.

DSC07063Můžete čtenářům stručně představit, co je vlastně náplní vaší práce?

Jsem kreativním producentem v brněnské České televizi, kde momentálně vedu kreativní producentskou skupinu. Má práce tedy obnáší jakousi zodpovědnost za kreativitu v televizi. Jsem jeden z těch, kteří přijímají náměty od tvůrců, ty pak zhodnocuji a zjišťuji jejich šance na případné uplatnění. Námět samozřejmě musí být něčím zajímavý, abych ho jako dramaturg mohl v televizi prosadit. Při výrobě nesu za daný projekt zodpovědnost, a můžu tudíž podotknout, že kreativní producenti České televize mají k samotné látce velký vztah.

Jaký obor jste studoval a jak jste se k této profesi dostal?

To je celkem úsměvné, protože jsem studoval něco úplně jiného než film. Vystudoval jsem dějiny umění a dlouho žil na volné noze. Byl jsem spokojený sám se sebou a nepotřeboval nikoho, aby mě hodnotil za odvedenou práci a chválil za moji tvorbu. Po nějaké době jsem ale usoudil, že je to spíš takové životní hnití, a proto jsem tento volnoběh přerušil. Vystřídal jsem spoustu prací – byl jsem třeba grafikem nebo dramaturgem v kulturním domě.

Potom jsem se přihlásil do výběrového řízení v brněnské České televizi. Moc jich vyhlášených nebývá a bylo pro mě velkým překvapením, že jsem nějakým zázrakem uspěl. Mimochodem Jan Gogola seděl v komisi, která mě přijímala. Na moji pozdější otázku, co si o mně myslel, když mě doporučil, řekl, že prý nevím vůbec nic o filmu, ale že jsem velmi chytrý.

8Čím přesně se od sebe liší pozice producenta od pozice kreativního producenta?

V České televizi pracují produkční a kreativní producenti. Produkční rozumí hospodaření s penězi, vyznají se v logistice natáčení a v zařizování filmových záležitostí. Jsou schopni sehnat lidi, štáb, vyhledat vhodná místa a zařídit chod tvorby projektu. Kreativní producent má na starost spíš vývoj původní látky – přes scénář, střih a tak dále. Producenti (mimo Českou televizi) potom spojují funkci kreativního producenta a produkčního. Jsou schopni shánět peníze a protlačit projekt na filmový fond, umožňují jakýkoli jeho pohyb. Tito producenti pak nabízejí projekty kreativním producentům. To znamená, že málokterý český film se obejde bez České televize. Kreativní producent je více dramaturg, má možnost projekt ovlivňovat a s producentem úzce spolupracuje.

Prozradíte, jak se mladý člověk může dostat k práci v České televizi?

Když to bude chtít dělat a půjde si za tím, má poměrně velkou šanci. V posledních letech spolupracuje Česká televize s mladými lidi z filmových škol, ale třeba i s lidmi z dějin umění, kterým se v hlavě odvíjí film. To je velmi důležité, myslet filmově. Já osobně jsem rád za ty, kteří nestudují filmovou školu, ale i přesto chtějí pracovat u filmu nebo v České televizi, protože mají zase jiné zkušenosti, které je obohacují. Jinak Česká televize provozuje také program stáží pro vysokoškoláky. Studenti se tak mohou zapojit do produkce, dramaturgie nebo si vyzkoušet práci v archivu a zpravodajství. Každý český občan navíc může do České televize poslat svůj námět. Na našem webu jsou dokonce zveřejněny i rady, jak by měl takový námět vypadat. Je dobré to vědět předem, protože vám to pomůže při tvorbě a umožní lepší výsledek. Pokud je námět dobrý, najde se cesta k jeho realizaci, i když vám chybí zkušenosti.

zlata mladezJaký byl nejzajímavější projekt, na kterém jste pracoval?

Pro mě je vždycky nejzajímavější projekt, na kterém pracuji právě teď. Momentálně jde o druhou řadu Zlaté mládeže, což je takzvaná doku-reality show. Pět mladých zhýčkaných lidí postavíme do situací, které jsou nějakým způsobem mimo jejich sociální bublinu a zkušenosti. V těchto situacích by měli získat nové životní zkušenosti a dozvědět se něco o tom, jak funguje svět. Především by se ale měli dozvědět něco o sobě. To je pravidlo reality show. Zrovna před týdnem jsem se vrátil z Indie, kde se natáčel jeden z dílů. Bylo to velmi náročné pro štáb i pro samotné aktéry. Jako dramaturg jsem se dále podílel třeba na hodně diskutovaném projektu Svět podle Daliborka. Zrovna ten mě docela bavil a mám ho velmi rád.

Je něco, co byste rád vzkázal účastníkům START FILMu a mladým filmařům vůbec?

Asi jen to, že pokud mají pocit, že se jim v hlavě odehrává film, tak se nedá už nic dělat a měli by se tomu naplno věnovat.

Adéla Šperková, Nikola Tauvinklová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *